Londýn vs. Čunovo časť 2

V minulom článku sme rozoberali čo sa za posledných 20 rokov zmenilo pri stavbe slalomových tratí. Dnes sa pozrieme na to ako to celé ovplynilo náš šport, ktoré tímy majú pri tréningu výhodu, a ktoré naopak ťahajú za kratší koniec. Príprava na moderných tratiach nepochybne prináša viacero výhod. Rozoberme si teda hlavné rozdiely medzi tréningom na klasickej a modernej trati s divokou vodou.

Časová efektivita tréningu

V 1. časti sme spomínali trend skracovania tratí. Kým Čunovo dostavané v roku 1996 má dĺžku 356m, tak novodobé trate majú už dĺžku len do 300m. Aj tvar našej trate je v porovnaní s novodobými veľmi rozdielny. Kanál v Čunove alebo Liptovskom Mikuláši sú rovné trate. Londýn, Cardiff, Markkleeberg, Penrith či Pau sú trate v tvare podkovy. Obe tieto skutočnosti majú enormný dopad na tréning. Kým v Čunove urobíte počas hodiny tréningu 6 - 7 jázd, na novodobých tratiach ich urobíte 11 - 12. Vo francúzskom Pau sú pretekári schopní vrátiť sa do 90 sekúnd naspäť na štart (v Čunove to trvá 6 až 7 minút) a za hodinu zvládnu aj 14 jázd. Táto skutočnosť má obrovský dopad na dĺžku tréningu. Pri dvoch tréningových hodinách v Londýne natrénujete toľko ako pri 3 tréningových hodinách v Čunove. S určitosťou môžeme poznamenať, že na trati v tvare podkovy, vybavenej výťahom stihnú pretekári za rovnaký časový úsek o 50-60% tréningu viac ako v Čunove.


trať v Pau - FRA

Tréning technických prvkov

Na kvalitu tréningu má okrem dĺžky a tvaru trate výrazný vplyv aj rozmiestnenie prekážok. Tie v rozhodujúcej miere ovplyvňujú koľko rôznych technických prvkov na trati vznikne a tým pádom aké spektrum rôznych válcov, vĺn, vraťákov a prúdov budú mať pretekári na tréning k dispozícii. Čunovo bolo stavané skôr ako napodobenina rieky. Dno aj brehy sú profilované a prekážky, ktoré divokú vodu dotvárajú sú relatívne nariedko. Naopak novodobé trate, ktoré majú hladké dno i brehy musia divokú vodu vytvoriť čisto iba z prekážok. Aby dokázali vodu zdržiavať sú prekážky umiestňované veľmi nahusto, čím vzniká veľký počet rôznych vodných prvkov.
Čo to znamená pre slalomárov? Pomôže nám konkrétny príklad. Na trati v Londýne je cca 23 válcov a cca 40 vraťákov (veľmi podobné sú aj počty v Riu). Každý válec je iný. Jeden sprava do ľava, druhý opačne, tretí cez celú rieku, štvrtý vysoký, piaty nízky ale dlhý atď. Rovnako aj vraťáky sú veľmi rôznorodé - dlhý, krátky, vírovitý atď. Na trati v Čunove je 7 válcov a cca 24 vraťákov. Ich rôznorodosť je však veľmi nízka, pretože kanál bol stavaný ako napodobenina rieky.
Moderné trate majú navyše jednu oborovskú výhodu - systém posuvných prekážok. Tie umožňujú prvky divokej vody pravidelne variovať. V porovnaní so zabetónovaným skalami v Čunove tak majú pretekári pravidelne k dispozícii nové prvky.


trať v Čunove

Vo vodnom slalome sa pretekári učia ako reagovať v “tisíckach” možných kombináciách vody a brán. Pokiaľ na domácej trati nemáte napríklad šikmý válec z ľava do prava - nemáte sa tento typ prejazdu kde naučiť. Pokiaľ váš domáci terén dovoľuje trénovať len obmedzené množstvo technických prvkov - musíte veľa cestovať. Samozrejme cestovanie stojí financie. A ako sa hovorí “doma je doma”. Tréning doma je najkomplexnejší. Od sociálnych aspektov cez stravovacie možnosti až po regeneračné možnosti. Opäť musíme poznamenať, tréning na novodobých tratiach je kvalitnejší, pretože novodobé trate obsahujú rôzny vodný terén, variabilita tréningu je širšia a pretekári nemusia toľko cestovať.

Charakter vody

Spomínaný tvar dna, brehov a rozmiestnenie prekážok určujú aj aký charakter divokej vody vznikne. Kým v Čunove voda doslova letí a pretekári sa na nej môžu voziť s prúdom, tak na novodobých tratiach tečie pomalšie, pretože je nahusto osadenými prekážkami oveľa viac brzdená. V Londýne alebo v Riu tak pretekári “padajú” z válca do válca a loď musia vlastnou silou ustavične rozbiehať. Navyše veľké množstvo prekážok “prebubláva” alebo prerieduje vodu a odpor na pádle je nižší. To mení spôsob jazdy. V Čunove vyniknú technickí jazdci, ktorí ako sa hovorí “vedia chytiť vodu” a “odvezú” sa na pádle. Naopak na trati v Londýne alebo v Riu musíte loď neustále rozbiehať, posúvať dopredu a to zase vyhovuje skôr silovým jazdcom. Tréningom na novodobej trati získate väčšiu dynamiku záberu.


dno kanála v Augsburgu - GER


dno kanála na novovybudovanej trati v Tokiu

Sumár Londýn vs. Čunovo

Ak porovnáme tieto dve trate tak Londýn víťazí vo všetkých aspektoch. Je divoký, je ťažký, dá sa na ňom natrénovať široké spektrum technických prvkov. Za hodinu tréningu stihnete uctihodných 13 jázd. Aj výsledky britských pretekárov (ktorí majú doma tri kvalitné novodobé trate) to dokazujú. Na MS 2018 v Riu získali v 8 disciplínach až 7 medailí (2-3-2). Na druhú stranu Čunovo je krásna voda, ktorá pripomína prírodnú rieku kde sa 17 m3 valí dole korytom a voda má extrémnu silu. Akokoľvek je to krásne, v dnešnej dobe na tréning slalomárov už nedostačujúce. Trať na najbližšej olympiáde bude veľmi podobná tej v Riu a to je pre každého kto chce v Tokiu uspieť dôležitá informácia. Trénovať v Čunove alebo v L.Mikuláši na Tokio by bolo takmer ako trénovať na iný šport.

Londýn vs Čunovo časť 1

(oro)

 



Dňa 21.10.2018

Preteky

Žilinský maratón

28.09.2024 - 28.09.2024

Zvolenský maratón

05.10.2024 - 05.10.2024

Bratislavský vodácky maratón

18.03.2023 - 18.03.2023

25. Young Danubia Cup 2023 v slalome

29.07.2023 - 30.07.2023

Žilinský maratón

30.09.2023 - 30.09.2023

Dunajský vodácky maratón

21.10.2023 - 21.10.2023

30.ročník Žilinských zjazdov

23.03.2024 - 24.03.2024