Londýn vs. Čunovo časť 1.

V tomto článku sa pozrieme kam sa uberá stavba novodobých tratí a čo to znamená pre vodný slalom. Najskôr by sme si však mali nadefinovať čo sú to novodobé trate. Sú to trate, ktoré prevažne fungujú na pumpy, ich prekážky sú premiestniteľné, v pôdoryse majú tvar “C” alebo “U” a výťahom sa rýchlo presuniete aj s loďou na štart. Zmena filozofie stavby tratí prišla s olympiádou v Sydney 2000. Dizajn tratí, ktoré sa podobali riečišťu bol síce pekný, ale pre stavbu extrémne nákladný a ak sa ideálna konfigurácia prekážok netrafila na prvý pokus, museli ste použiť zbíjačku a betón. Tvar trate sa z klasickej dlhej línie zmenil na akési “C” (v Aténach dokonca na “8-čku”). Dôvod? Financie. Pozemok na výstavbu trate v tvare "C" je podstatne menší.

Až do extrému to dotiahli stavitelia trate v Cardiffe (Wales), kde kanál v tvare “U-čka” má vnútorné strany od seba vzdialené len niekoľko metrov a celý areál sa zmestí do futbalového ihriska.


trať v Cardiffe - GBR

Rovnako nové pravidlá v našom športe vyžadujú, aby sa víťazné časy pohybovali niekde okolo 95 sekúnd, na základe čoho sa z pôvodne 350 metrových tratí začali stavať 250 metrové. Z vodného slalomu sa stal štadiónový šport. Trať je možné postaviť kdekoľvek, kde dokážete priviesť dostatok vody aby ste naplnili uzavretý systém. Voda z cielového bazéna sa späť na štart vyťahuje elektrickými pumpami, ktorých náklady na chod sú však vysoké. Preto sa naštartoval trend púšťať do trate čo najmenej vody ale udržať pritom jej divoký charakter a zabezpečiť aby nikde nebolo plytko. Tak vznikla nová výzva pre dizajnérov prekážok. Je však ťažké vyladiť prekážky so zbíjačkou v ruke a s vedľa čakajúcimi betonármi. Preto vznikol nápad posuvných prekážok. Na tratiach v Sydney, Aténach alebo v Cardiffe boli použité prekážky od francúzskeho dodávateľa HYDROSTADIUM. Na dne kanála boli osadené betonové panely posiate 15cm dierami, do ktorých sa osádzali plastové válce. Ich pozíciu ste ľahko mohli zmeniť. Možnosti ukladania však boli obmedzené a cez prekážky pretekala voda.


prenosné prekážky na trati v Zoetermeeri - NED

Tomuto nápadu niečo chýbalo a tak vznikol ďalší variant. Firma RAPIDBLOCKS a jej skládačka ako lego. Stačí si vziať “19-tku” kľúč a prehádžete celý kanál (samozrejme za predpokladu, že v ňom nepotečie voda). Prekážky môžete dolaďovať doslova po centimetroch. Výhody tohto systému konečne umožnili naplniť kritéria - púšťať do kanála čo najmenej vody, nemať veľké prevýšenie ale zároveň udržať level obtiažnosti aby to slalomári nemali ľahké.

Prvou ukážkou tohto systému bolo dobudovanie olympijskej trate v Lee Valley pre OH v Londýne 2012. Nasledovala v rovnakom štýle postavená trať v Riu a takmer identický projekt trate pre Tokio 2020. Všetky tieto zmeny začali meniť aj samotný šport. Pretekári sa zrazu museli učiť nové technické prvky. Dizajnéri tratí, ktorí majú možnosť meniť prekážky začali prestavovať svoje kanále na menší prietok a väčší počet veľmi efektívne položených prekážok. Penrith, Cardiff, Markkleeberg ale aj staručká Praha, či České Budejovice si tento trend museli osvojiť. No a aký to má vplyv na prípravu v slalome? To vám prinesieme v druhej časti článku.


dno kanála v Londýne - GBR

Londýn vs Čunovo časť 2

(oro)

Dňa 14.10.2018

Preteky

30.ročník Žilinských zjazdov

23.03.2024 - 24.03.2024

Žilinský maratón

28.09.2024 - 28.09.2024

Zvolenský maratón

05.10.2024 - 05.10.2024

Bratislavský vodácky maratón

18.03.2023 - 18.03.2023

25. Young Danubia Cup 2023 v slalome

29.07.2023 - 30.07.2023

Žilinský maratón

30.09.2023 - 30.09.2023

Dunajský vodácky maratón

21.10.2023 - 21.10.2023

30.ročník Žilinských zjazdov

23.03.2024 - 24.03.2024