Piliere plánovaného mosta vzbudzujú u vodákov obavy. Spustili petíciu

Podľa vodákov sú piliere plánovaného mosta D4R7 cez Dunaj smrteľne nebezpečné pre ľudí, ktorí sa ocitnú vo vodách rieky. Na problém upozorňujú verejnosť aj prostredníctvom petície.

„Náš spoločný problém je, že v rámci plánovaného mosta D4R7 cez Dunaj prišlo po tom, ako súťaž na jeho výstavbu vyhralo španielsko-rakúske konzorcium Cintra a Porr, k zmene konštrukcie, keď pôvodne plánovanú ľahkú oceľovú nahradila masívna železobetónová. Aby to most uniesol, dva mostné piliere umiestnia bližšie k stredu toku rieky. Čo je však podstatné, že veľkosť každého z nich v úrovni hladiny sa dramaticky zväčší zo štvormetrovej šírky na sedemnásťmetrovú. Najväčším problémom však je riešenie konštrukcie pilierov pod vodou. Pri klasickej pevnej konštrukcii pilierov, akú poznáme z iných pilierov mostov na Dunaji, na ktorej sa malé plavidlá síce môžu pri náraze prevrátit, ale osobám, ktoré sa takto ocitnú vo vode, nehrozí žiadne nebezpečenstvo pri kontakte s klasickým celistvým telom piliera, po ktorom sa telo plavca len skĺzne. Zmenená konštrukcia pilierov je pod vodou prietočná - každý z pilierov má byť pod hladinou vody umiestnený na 26 pilieroch, pomedzi ktoré bude pretekať prúd rieky. Hrozí preto riziko, že keď príde k spomenutému kontaktu s takýmto pilierom, telo človeka unášané prúdom rieky sa dostane do útrob konštrukcie, respektíve vnútra piliera, a odtiaľ už niet záchrany. Takáto konštrukcia na Dunaji v okolitých krajinách nikde nie je a na rýchlo tečúce vodné toky jednoducho nepatrí,“ povedal pre canoe.sk Dr. Vladimír Mišík, predseda Asociácie bratislavských vodáckych klubov, organizácie združujúcej 23 bratislavských lodeníc zastrešených rôznymi zväzmi – pre rafting, kanoistiku, veslovanie či turistiku.

V rámci stavebného konania tlmočili svoje pripomienky, špeciálny stavebný úrad ministerstva dopravy ich posunul zhotoviteľovi. Ten nechal vyhotoviť expertízy. „Z nášho pohľadu boli nedostačujúce a zjednodušené. Vôbec sa nemodelovalo ľudské telo v kontakte s pilierom, nahradili ho loptičky na stolný tenis, preto sa aj naša petícia volá Nie sme pingpongové loptičky. Z fyzikálneho hľadiska je to nevyhovujúce a nepostačujúce na preukázanie bezpečnosti pre ľudí.  Preto sme sa odvolali proti vydaniu stavebného povolenia a zároveň k téme spustili petíciu, ktorou vyzývame ministra dopravy a výstavby SR na zastavenie prebiehajúcich stavebných prác, kým sa nepreukáže bezpečnosť riešenia mostných pilierov a neprijmú sa opatrenia na elimináciu rizík pre ľudí. Keďže chceme na toto nebezpečenstvo upozorniť aj verejnosť, spustili sme petíciu,“ vysvetľuje Mišík.

Chceli by docieliť pozastavenie stavby, kým sa znova nepreskúma jej bezpečnosť. „Žiadame, aby sa problémom zaoberali slovenské expertné organizácie, ktoré by vyvrátili pochybnosti o bezpečnosti. Máme totiž obavy, že v reálnej situácii by prišlo k ohrozeniu ľudských životov. Len pre ilustráciu rozsahu rizika, v spomínanom úseku sa ročne pohybuje niekoľko tisíc vodákov a je vysoká pravdepodobnosť, že niektorí sa ocitnú nedobrovoľne vo vode v blízkosti pilierov. Môžu ich byť ročne desiatky,“ dodáva Mišík.

Zatiaľ je pod petíciou 1300 podpisov, organizátori chcú zozbierať aspoň 2500, čo by bol podľa nich dostatočný prejav toho, aby sa problému venovala pozornosť a ministerstvo dopravy záležitosť preskúmalo.

„Veľmi kvitujeme aktivity a odhalenia Asociácie bratislavských klubov a vodákov. Je nemysliteľné, aby takýto typ piliera bol na mieste, kde sa pohybuje množstvo športovcov či turistov. Najhoršie na tomto upravenom pilieri je, že navonok – nad hladinou, vyzerá ako bežný pilier, čo možno aj znižuje ochranu, ktorá by mala byť naopak maximálna. A jeho skrytá prietočnosť pod vodou môže byť veľmi nepríjemné zistenie po kontakte s naozaj fatálnymi následkami. Neviem si predstaviť, že by bol takýto pilier postavený, hlavne ak berieme do úvahy vyhliadku výstavby Národného centra rýchlostnej kanoistiky a veslovania, ktorý bude vlastne v tom istom priestore a kde sa pohyb športovcov alebo turistov niekoľkonásobne rozšíri,“ nadviazal na Mišíkove slová generálny manažér Slovenskej kanoistiky Boris Bergendi.

(lh)

Link na petíciu

Dňa 04.10.2018

Jantext
Vajda

Preteky

M-SR dlhé trate

04.05.2024 - 04.05.2024

Jungov memoriál

11.05.2024 - 11.05.2024

Rudno Cup

18.05.2024 - 18.05.2024

Medzinárodná regata juniorov/U23

24.05.2024 - 26.05.2024

Pohár SNP

01.06.2024 - 02.06.2024

KP juniori a U23

08.06.2024 - 09.06.2024

Veľká cena Komárna

15.06.2024 - 16.06.2024

Trenčianska regata

22.06.2024 - 23.06.2024

Novácka päťstovka

06.07.2024 - 07.07.2024

Pohár Interu

13.07.2024 - 14.07.2024

Samaria Cup & Memoriál V. Gálisa

20.07.2024 - 21.07.2024

M-SR krátke trate

02.08.2024 - 04.08.2024

M-SR SUP

10.08.2024 - 11.08.2024

Hargašov memoriál / M-SR maratón

07.09.2024 - 07.09.2024

Dunajský maratón

15.09.2024 - 15.09.2024

Rozlúčkové preteky

05.10.2024 - 05.10.2024

I. KP seniori

30.04.2021 - 02.05.2021

Majstrovstvá SR dlhé trate

07.05.2021 - 08.05.2021

Medzinárodná regata juniorov/U23

29.05.2021 - 30.05.2021

KP juniori

05.06.2021 - 05.06.2021

Veľká cena Komárna

12.06.2021 - 13.06.2021

Pohár SNP

19.06.2021 - 20.06.2021

Trenčianska regata

26.06.2021 - 27.06.2021

Novácka päťstovka

03.07.2021 - 04.07.2021

Samaria Cup & Memoriál V. Gálisa

10.07.2021 - 11.07.2021

Pohár Interu

24.07.2021 - 25.07.2021

Majstrovstvá SR krátke trate

06.08.2021 - 08.08.2021

III. KP na MS seniori

28.08.2021 - 29.08.2021

Pohár Slávie UK

04.09.2021 - 04.09.2021

Dunajský maratón

12.09.2021 - 12.09.2021

Hargašov memoriál

25.09.2021 - 25.09.2021

Rozlúčkové preteky

02.10.2021 - 02.10.2021

Jungov memoriál

07.05.2022 - 07.05.2022

I. KP seniorov + testy juniorov/kadetov

07.05.2022 - 08.05.2022

M-SR dlhé trate

14.05.2022 - 15.05.2022

Rudno Cup

21.05.2022 - 21.05.2022

I. KP juniorov

28.05.2022 - 28.05.2022

Medzinárodná regata juniorov/U23

03.06.2022 - 05.06.2022

Veľká cena Komárna

11.06.2022 - 12.06.2022

Pohár SNP

18.06.2022 - 19.06.2022

Trenčianska regata

25.06.2022 - 26.06.2022

II. KP seniorov

30.06.2022 - 01.07.2022

Novácka päťstovka

02.07.2022 - 03.07.2022

Samaria Cup & Memoriál V. Gálisa

09.07.2022 - 10.07.2022

Pohár Interu

23.07.2022 - 24.07.2022

M-SR krátke trate

05.08.2022 - 07.08.2022

Dunajský maratón

04.09.2022 - 04.09.2022

Súťaž olympijských nádejí

08.09.2022 - 11.09.2022

M-SR maratón

17.09.2022 - 17.09.2022

Hargašov memoriál

24.09.2022 - 24.09.2022

Rozlúčkové preteky

01.10.2022 - 01.10.2022

M-SR dlhé trate

06.05.2023 - 06.05.2023

Rudno Cup

20.05.2023 - 20.05.2023

Medzinárodná regata juniorov/U23

26.05.2023 - 28.05.2023

Veľká cena Komárna

03.06.2023 - 04.06.2023

KP juniori

10.06.2023 - 10.06.2023

Pohár SNP

17.06.2023 - 18.06.2023

Trenčianska regata

24.06.2023 - 25.06.2023

Novácka päťstovka

01.07.2023 - 02.07.2023

II. KP seniori

13.07.2023 - 14.07.2023

Pohár Interu

15.07.2023 - 16.07.2023

Samaria Cup & Memoriál V. Gálisa

22.07.2023 - 23.07.2023

M-SR krátke trate

04.08.2023 - 06.08.2023

M-SR SUP

12.08.2023 - 13.08.2023

Dunajský maratón

10.09.2023 - 10.09.2023

Jungov memoriál

16.09.2023 - 16.09.2023

Hargašov memoriál / M-SR maratón

23.09.2023 - 23.09.2023

Rozlúčkové preteky

30.09.2023 - 30.09.2023

Partner
Partner
Partner
Partner
Partner